diumenge, 7 d’octubre del 2007

Quadern LXVI: Una fauna fascinant


Illes Galàpagos (continuació)

Els animals més famosos d’aquestes illes són els galàpagos, unes tortugues gegants que s’alimenten de cactus que poden arribar a pesar uns 250 quilògrams i que viuen més de 200 anys. Alguna encara deu recordar als seus avis, contemporanis de Cristòfol Colon. Quatre segles enrera es calcula que podria haver uns 300.000 exemplars, ara en són 20.000. Els lleons marins, perseguits abans per la seva pell, viuen ara tranquils i juganers. Hi ha uns 40.000, la majoria dels quals anaven a cridar per les nits prop del meu veler. No sé si es barallaven, feien l’amor, eructaven o simplement badallaven. Sempre hi havia uns quants donant voltes al meu voltant. No es pujaven al meu veler però si al meu dingui cada dos per tres. Un matí hem vaig trobar un parell que hem contemplaven amb insolència.
Un dia vaig anar caminant fins una platja propera, La Lobería, un lloc de gran concentració de lleons marins. Em vaig trobar amb una petita platja de sorra blanca i roques negres volcàniques plenes de lleons marins. No s’immutaven i permetien un apropament de 3 0 4 metres. Em vaig apropar a un petit que nedava a la vora amb la seva mare per gravar-los i el pare es va interposar. Hi ha també pingüins, l’únic que es cria a una latitud tan baixa, gràcies a les aigües fredes de la corrent de Humboldt.

Una au característica és el cormorán áptero, denominat així per tenir units els quatre dits de les seves potes i les ales atrofiades. Hi ha dos tipus de fragates, aquelles grans aus d’agressius perfils rectes, aerodinàmics. Jo sempre les contemplava planejar amb una barreja d’admiració pels seus estàtics vols rasers a un pam de l’aigua i d’aprensió per la seva semblança amb els negres avions espia. Era preciós contemplar als mascles exhibir-se davant les femelles amb la seva immensa papada vermella.

Potser els pinzones són les aus que presenten una evolució més interessant. Originària d’alguna parella arribada segles enrere, s’han arribat a identificar tretze varietats diferents, segons illes i hàbitat, on s’han desenvolupat formes de bec diferents. Poc abans d’arribar se’m va posar una al balcó de proa, aferrat amb les seves potes vermelles durant un parell d’hores. Iguanes, pot ser que procedents de Sudamèrica, hi ha de terrestres i marines.

La flora també és interessant. A més d’unes 200 espècies introduïdes per l’home, el cafè entre elles, hi ha més de 500 d’autòctones, sobretot cactus a les zones seques, manglars a la costa, i falgueres als breus i boscos humits.