dilluns, 8 d’octubre del 2007

Quadern XXVI: "Petites parades de fruita sota les mosques"


En terres de Jamaica

Sense excepció, tot el món m’havia previngut de la inseguretat de Kingston, en contraposició a la tranquil·litat que regnava en la turística costa nord de l’illa, però els centres oficials i les principals companyies cafeteres estaven en la ciutat i vaig optar per anar-hi, però només a la part allunyada de la badia.
La inseguretat deu ser real, sobretot en la zona propera al port, ja que fins i tot al taxista de l’hotel que vaig agafar cada dia se li arrufava el melic. Posava el segur a les portes del cotxe quan passàvem per algun sector habitat per persones que semblaven sortir d’una pel·lícula de terror: brutes, roba trencada, malcarades, caps despentinats, recolzades en parets escrostonades, assegudes al terra amb la mirada perduda amb els seus ulls envermellits. Nens quasi nus donaven cops de peus a plàstics i papers. Dones joves de mirada esquivadora portaven grans paquets i nens penjats com a bandolera. Petites parades de fruita sota les mosques...

Aquest panorama no me’l vaig trobar ni per casualitat a Cuba, on els pobres semblaven només mestres necessitats però amb una orgullosa modèstia. És una pena que la nostra admirada societat capitalista no sàpiga o no vulgui eliminar aquestes bosses de misèria que floreixen en totes les nostres grans ciutats amb l’excusa que els ganduls es penjarien dels programes d’ajut social.

Perill de robatori

Minuts després de fer l’amarratge, s’havia apropat una barca al veler i em va prevenir que no deixés res a la vista ja que algú podria apropar-s’hi per mar durant la nit i "netejar" la coberta. Vaig agafar allò que vaig poder, vaig assegurar amb cadenats allò que era fonamental i em vaig emparar al pirata Morgan, terror dels mars del segle XVII, ja que semblava que la vigilància de la marina no hi existia.